LOGOPEDISTEN
Hannelore Persoons
Emelie Vermeren
Biografie

PRIMOlogo is het duo van logopedisten onder leiding van Hannelore Persoons en in samenwerking met Emelie Vermeren.

Hannelore studeerde af als logopediste aan de Arteveldehogeschool in Gent. Ze volgde aansluitend de bachelor-na-bacheloropleiding Zorgmanagement.

"Ik heb steeds al een grote passie gehad voor het werken met kinderen. Op 16-jarige leeftijd ging ik af en toe eens babysitten of werkte ik in een kinderdagverblijf als jobstudent. De keuze om logopedie te gaan studeren was dan ook evident. Ik geniet ervan om kinderen te helpen met hun moeilijkheden en ze te zien stralen wanneer ze vooruitgaan. Dat is uiteindelijk hetgeen waar elke logopediste het voor doet!"

Emelie behaalde haar diploma Logopedie ook aan de Arteveldehogeschool te Gent. Ze volgde de bachelor-na-bachelor 'Zorgverbreding en remediërend leren'.

"Omdat ik het zeer belangrijk vind om zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van de veranderingen op vlak van het logopedische onderzoek, de behandeling, materiaal, ... probeer ik mij zoveel mogelijk bij te scholen. Begeleiding op maat staat bij mij voorop."

Behandeling

Hannelore en Emelie helpen zowel kinderen als volwassenen.

We plannen eerst een intakegesprek met de ouders. Daarin vragen we je naar de aard van het probleem. Je ontvangt een logopedisch voorschrift. Dat moet ondertekend worden door een geneesheer-specialist, kinderarts, NKO-arts, kinderneuroloog, ed. De arts geeft op die manier toestemming om een logopedisch onderzoek af te nemen.

Tijdens een tweede consultatie wordt je kind getest.

Vervolgens scoren en interpreteren we de testresultaten en ontvangen wij de ouders nog een keer op gesprek. Tijdens dat evaluatiegesprek lichten wij je de testresultaten en het therapieplan toe.

Tenslotte ga je een laatste keer langs bij de geneesheer-specialist. Hij/zij ondertekent het logopedisch voorschrift nog een keer als akkoord voor de opstarting van de logopedische therapie. Gedurende deze procedure begeleiden wij je stap per stap.

Als je deze stappen doorlopen hebt, sturen wij alle nodige documenten op naar je mutualiteit en vragen we de terugbetaling aan. Wanneer we de goedkeuring van de mutualiteit ontvangen, wordt de therapie opgestart.

De aard van de stoornis bepaalt de frequentie van de therapie per week. 1 sessie duurt 30 minuten of 60 minuten.

Om je kind een optimale begeleiding te bieden, plannen wij regelmatig multidisciplinair overleg op school. Hierbij zijn alle andere deskundigen aanwezig, zoals een psycholoog, een leerkracht en het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB). Tijdens dat gesprek wordt de evolutie van je kind op school en in therapie besproken. Uiteraard ben jij, als ouder, zeker welkom op dat overleg.

Behandeling

Hannelore en Emelie helpen zowel kinderen als volwassenen.

We plannen eerst een intakegesprek met de ouders. Daarin vragen we je naar de aard van het probleem. Je ontvangt een logopedisch voorschrift. Dat moet ondertekend worden door een geneesheer-specialist, kinderarts, NKO-arts, kinderneuroloog, ed. De arts geeft op die manier toestemming om een logopedisch onderzoek af te nemen.

Tijdens een tweede consultatie wordt je kind getest.

Vervolgens scoren en interpreteren we de testresultaten en ontvangen wij de ouders nog een keer op gesprek. Tijdens dat evaluatiegesprek lichten wij je de testresultaten en het therapieplan toe.

Tenslotte ga je een laatste keer langs bij de geneesheer-specialist. Hij/zij ondertekent het logopedisch voorschrift nog een keer als akkoord voor de opstarting van de logopedische therapie. Gedurende deze procedure begeleiden wij je stap per stap.

Als je deze stappen doorlopen hebt, sturen wij alle nodige documenten op naar je mutualiteit en vragen we de terugbetaling aan. Wanneer we de goedkeuring van de mutualiteit ontvangen, wordt de therapie opgestart.

De aard van de stoornis bepaalt de frequentie van de therapie per week. 1 sessie duurt 30 minuten of 60 minuten.

Om je kind een optimale begeleiding te bieden, plannen wij regelmatig multidisciplinair overleg op school. Hierbij zijn alle andere deskundigen aanwezig, zoals een psycholoog, een leerkracht en het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB). Tijdens dat gesprek wordt de evolutie van je kind op school en in therapie besproken. Uiteraard ben jij, als ouder, zeker welkom op dat overleg.

Waarvoor kan je bij Hannelore en Emelie terecht?
  • Leermoeilijkheden en leerstoornissen
  • Spraakstoornissen
  • Taalstoornissen
  • Stemproblemen
  • Typlessen voor kinderen

Leermoeilijkheden en leerstoornissen

Dyslexie

Je kind heeft moeilijkheden met het omzetten van letters naar klanken. Je merkt dat je kind eerder spellend of radend zal lezen.

Dysorthografie

Je kind heeft moeilijkheden met het omzetten van klanken naar letters. Kortweg, het omzetten van de gesproken taal naar de geschreven taal. Je kind blijft ondanks bijkomende ondersteuning van de leerkrachten hardnekkige spellingfouten maken.

In de therapie wordt expliciet geoefend op het instuderen van de spellingsregels via eenvoudige spellingregels. Het is vanzelfsprekend dat wij ook onze rezgeltjes bespreken met de juf/meester. Bovendien krijgt je kind ook spellingkaartjes mee om deze in de klas te gebruiken.

Dyscalculie

Als je kind rekenproblemen heeft, onderzoeken wij hoe vlot hij/zij de basisvaardigheden bij het rekenen, rekenfeiten en procedurele rekentaken onder de knie heeft.

Onder de rekenbasisvaardigheden begrijpen wij de vaardigheden die in het eerste leerjaar worden aangeleerd, denk maar aan 5+3 en rekentaal zoals meer/minder.

De rekenfeiten omvatten de maal- en deeltafels, terwijl het bij procedurele rekentaken eerder gaat om de structuur van de optellingen, het cijferen en de staartdelingen. Via onderzoek kunnen wij vaststellen waarmee je kind het moeilijk heeft.

Spraakstoornissen

Articulatiestoornissen

Spraakklanken worden in dat geval niet of verkeerd uitgesproken. De bekendste articulatiestoornissen zijn het lispelen en het niet kunnen uitsrpeken van de [r].

Als je kind in zijn spraakontwikkeling duidelijk achter is bij het gemiddelde van zijn leeftijdgenoten, spreken we van een vertraagde spraakontwikkeling.

Afwijkend mondgedrag

Er bestaat een duidelijk verband tussen mondgewoonten en articulatie. Afwijkend mondgedrag - zoals mondademen, duimzuigen en foutief slikken - leidt vaak tot een spraakstoornis.

Er is ook een verband tussen gebitsafwijkingen en afwijkende mondgewoonten. Het komt wel vaker voor dat de logopedist afwijkende mondgewoonten en articulatie samen behandelt. De orthodontist behandelt dan de gebitsafwijking.

Taalstoornissen

De taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon. Bij sommige kinderen verloopt die trager of afwijkend. Logopedisten spreken dan over een primaire taalontwikkelingsstoornis.

De stoornis uit zich zowel in foutieve verbuigingen, vervoegingen en zinsbouw als in de woordenschat en het taalgebruik.

Als de taal zich niet normaal ontwikkelt als gevolg van een verstandelijke handicap, een gehoorstoornis of een psychische stoornis, dan spreken we van een secundaire taalontwikkelingsstoornis.

Stemproblemen

Stemstoornissen kunnen zowel een organische als een functionele oorzaak hebben.

Stembandverlamming en strottenhoofdkanker zijn voorbeelden van organische oorzaken.

De functionele oorzaken zijn verkeerd stemgebruik of stemmisbruik (bijvoorbeeld veelvuldig roepen), maar ze kunnen ook een onderliggende oorzaak hebben zoals sociaal-emotionele problemen.

De functionele stemstoornissen kunnen bovendien ook aanleiding geven tot een organische afwijking, zoals bijvoorbeeld stembandknobbels.

In dat geval word je eerst onderzocht door een neus-keel-oorarts. Hij/zij zal een laryngoscopie of stroboscopie uitvoeren. Vervolgens kan hij je doorverwijzen naar ons. Wij voeren dan een logopedisch stemonderzoek uit. Daarbij beoordelen we je ademhaling en stem tijdens de spontane spraak en door middel van enkele stemproeven. Vervolgens wordt een fonetogram afgenomen via een computerprogramma om de mogelijkheden van je stem te bekijken. Daarvoor verwijzen we je door naar de Stemkliniek in Gent.

Typlessen voor kinderen

We leren je de basisvaardigheden aan om vlot en blind te typen in 10 lessen. Dat kan individueel of in kleine groepjes van maximaal 3 personen. Thuis oefenen kan via de online cursus www.typ10.be.

Tips
  • Taaltips
  • Leestips
  • Spellingtips
  • Rekentips
  • Tips voor stemgebruik

Taaltips

  • Praat op ooghoogte van je kind.
  • Gebruik ook woorden die je kind niet kent, maar zorg ervoor dat je kind de nieuwe woorden begrijpt.
  • Gebruik geen te lange zinnen en maak de zinnen van je kind net iets langer.
  • Laat je kind niet steeds dingen benoemen, maar laat je kind kiezen tussen twee dingen of laat het een zin afmaken. Bv. auto: Is dit een auto of een vrachtwagen?
  • Speel samen en volg je kind in zijn/haar spel.
  • Lees, zing, kijk samen naar de televisie.
  • Benoem de dingen waar je kind mee speelt of naar kijkt.
  • Verwoord jouw en je kind zijn/haar handelingen.
  • Stel niet alleen ja/neen vragen.
  • Gebruik niet altijd verkleinwoorden.
  • Geef je kind tijd om te antwoorden en dwing het niet om te praten.
  • Praat niet tegen een kleuter alsof je er zelf nog één bent.
  • Benoem de dingen zoals ze zijn, gebruik het woord auto en niet tuut tuut.
  • Speel een verhaal na met poppen of concreet materiaal.

Leestips

  • Laat je kind zelf een boek kiezen.
  • Kies geen te dik boek, het kunnen uitlezen van een boek zorgt voor succeservaring.
  • Kijk samen eerst naar de titel en tekeningen en praat daarover (waar denk je dat het over gaat, ...).
  • Lees samen met je kind (beurt om beurt een stuk tekst).
  • Zeg de moeilijk te lezen woorden niet voor, maar help je kind deze woorden te analyseren door het woord in stukken te hakken (bv. st-oe-l) of door met je vinger de woorddelen aan te duiden (bv. to/ve/naar).
  • Laat je kind navertellen wat het gezien heeft.
  • Vraag af en toe naar de betekenis van het woord.
  • Vraag naar het verdere verloop (bv. Wat denk je dat er zal gebeuren?).
  • Wees creatief met het lezen van woorden (bv. speel memory met woordkaarten, ...).
  • Motiveer je kind (bv. Je hebt dat goed gelezen! Dat is een moeilijk woord, we gaan samen lezen, ...).

Spellingtips

  • Laat je kind de structuur van woorden ontdekken (bv. Dit zijn allemaal woorden met /cht/).
  • Leer je kind een woord te analyseren (bv. wat is er moeilijk aan het woord bakker?).
  • Laat je kind de schrijfwijze van woorden verwerken op verschillende manieren (bv. typen, leggen met scrabbleblokken, ...).
  • Laat je kind in een tekst bepaalde regelwoorden zoeken (bv. alle woorden met de verdubbelingsregel of alle woorden met /cht/, ...).
  • Informeer naar het ei-verhaal en het au-verhaal dat op school wordt gebruikt om deze woorden te onthouden. Er bestaan hierover ook liedjes.

Rekentips

  • Zorg voor succeservaringen.
  • Probeer dezelfde rekentechniek te gebruiken als in de klas.
  • Wees creatief met rekenen (bv. hoofdrekenen met dobbelstenen, recept volgen, ...).
  • Beperk je niet tot de werkblaadjes (bv. computerspelletjes ivm rekenen).
  • Werk met concreet materiaal (blokken, voorwerpen, ...), ga nadien over tot een schematische voorstelling en ga pas in laatste instantie over tot abstract niveau (3+5=).
  • Probeer zoveel mogelijk rekenen te betrekken in de dagelijkse bezigheden, laat je kind zelf 1 liter melk in een maatbeker gieten, tel het aantal eitjes in de koelkast, laat je kind aan de kassa eens zelf betalen, ...
  • Gebruik zoveel mogelijk rekentaal bij spelletjes (ik heb 1 punt meer dan jou, ...).
  • Voor kinderen die problemen hebben met het studeren van de tafels zijn er andere leuke alternatieven zoals de tafels leren via een lied.
  • Kleef geheugensteuntjes op de koelkast, in de speelkamer van het kind, ... (bv. 7x8=56).

Tips voor stemgebruik

  • Matig het gebruik van alcohol en cafeïne.
  • Vermijd roken.
  • Vermijd een stoffige omgeving of een omgeving met airconditioning.
  • Beperk gesprekken in een luidruchtige omgeving.
  • Probeer niet te fluisteren.
  • Vermijd roepen.
  • Probeer bij een kriebel een slok te drinken ipv te hoesten/kuchen.
  • Drink voldoende water.
  • Bevochtig je stemplooien door te dampen (gebruik geen additiva).
  • Onstpan je stem door te zoeken/neuriën (mmmm).
  • Las spreekpauzes in indien je een spreekberoep hebt.
  • Geeuw of zucht indien je spanning voelt in je keel.
  • Adem door de neus.
  • Gebruik buikademhaling.
  • Probeer gevarieerd te eten en vermijd voedsel dat maagzuur stimuleert (bv. chocolade, te pikant voedsel, gefrituurd voedsel, ...).
  • Verbeter het kind niet steeds.
  • Leg nadruk op de klank die je kind niet kan (sssssoep), verleng de klank zodat je kind genoeg tijd heeft om naar de klank te luisteren en naar jouw mondbeeld kan kijken.
  • Stimuleer de mondmotoriek van je kind (bv. tongklakken, lippen tuiten, ...) en doe dit telkens voor een spiegel.
  • Speel tongspelletjes voor de spiegel: ik kan mijn tong breed en smal maken, kan jij dat ook?
  • Laat je kind gerust eens zijn/haar mond schoon likken ipv een slabbetje te gebruiken.
  • Probeer verschillende bekers uit.
  • Probeer zo snel mogelijk het duimzuigen en het gebruik van een speen/zuigfles af te leren.
Betaling van de consultatie

De betaling gebeurt via overschrijving. Op het einde van de maand ontvangt u een gedetailleerde factuur. Het logopedisch honorarium en het terugbetalingstarief zijn wettelijk vastgelegd.

De adviserende geneesheer van de mutualiteit beoordeelt het dossier. Afhankelijk van de ernst van de stoornis wordt er een terugbetaling toegekend.

Is de problematiek voldoende ernstig volgens de criteria in de logopedische nomenclatuur, zal de terugbetaling 75% van het honorairum bedragen.

Ook bij een minder ernstig logopedisch probleem, wordt er een terugbetaling toegekend. Deze is voorzien in het kader van de aanvullende verzekering van de mutualiteit.

Tijdens het intakegesprek geven wij u hierover uitgebreid advies.

Terugbetaling

Logopedie wordt door alle ziekenfondsen (gedeeltelijk) terugbetaald. Meer info vind je op de site van je mutualiteit. Je ontvangt hiervoor een kwijtschrift van je logopediste.

Literatuur
  • Volwassenen
  • Kinderen

Volwassenen

Mijn kind heeft autisme

Het boek Mijn kind heeft autisme van Peter Vemeulen en Steven Degrieck bevat heel wat informatie over autisme en hoe 'het' werkt, maar vooral veel praktische tips.

Een zorg voor school en thuis: Zit nu eens even stil!

ADHD wordt in dit boek van verschillende kanten belicht aan de hand van vragen als: wat is het, wat zijn oorzaken en hoe begeleid je ADHD-leerlingen.

Het boek bevat verder tips voor ouders van ADHD-kinderen. Samen werkingsmogelijkheden tussen ouders en leerkrachten ten aanzien van ADHD staan uitgebreid beschreven.

Mijn kind heeft DCD

Mijn kind heeft DCD van Griet Dewitte en Paul Calmeyn is een gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.

DCD (Developmental Coordination Disorder), ook bekend onder de naam dyspraxie, is een leerstoornis die naar schatting zo'n 5 procent van alle kinderen parten speelt.

Mijn kind heeft DCD geeft een duidelijk overzicht van wat de stoornis precies inhoudt en hoe je er als ouder en opvoeder mee om kunt gaan.

Psycho-educatie bij dyslexie

Auteur(s): Nadja Brocatus, Kathleen Vermeersch

Het doel van de psycho-educatie is de motivatie, de inzet en de actieve medewerking van het kind te verhogen, wat leidt tot betere resultaten van de behandeling. Het kind moet een stevige basis verwerven om gedurende zijn hele leven adequaat met zijn dyslexie om te gaan.

Ik ben dyslectisch

Auteur: Daphne Jansen Adriaans

Over dyslexie is veel geschreven, maar altijd door 'derden'. In Ik ben dyslectisch komen degenen die er het meest mee te maken hebben aan het woord: de dyslectische kinderen zelf.

In Ik ben dyslectisch laat de auteur in acht uitgebreide portretten zien hoe kinderen zelf hun dyslexie ervaren. Naast de portretten bevat het boek een hoofdstuk waarin praktische zaken aan de orde komen, zoals de plaatsen war mensen hulp kunnen vinden en websites waar kinderen met dyslexie kunnen oefenen. Ook geven de jongeren waardevolle tips voor hun omgeving en andere dyslectici.

Mijn kind heeft dyscalculie - ik reken fout gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners

Auteur: Martine Ceyssens

Goed rekenen. Sommige kinderen lijken het nooit te zullen leren. Zij hebben moeite met het lezen van getallen en begrijpen de rekentaal niet. De gewone leermethodes (zoals het 'opdreunen' van de tafels) helpen deze kinderen niet echt vooruit.

Mijn kind heeft dyscalculie, eerder verschenen onder de titel Ik reken fout, helpt ouders en leerkrachten om kinderen met rekenproblemen op een heel praktische manier te begeleiden. Martine Ceyssens ontwikkelde rijmpjes en tekeningen die kinderen kunnen helpen bij het splitsen van getallen of het aanleren van maaltafels, en originele hulpmiddelen voor het lezen van de klok, het delen en het vermenigvuldigen.

Dat alles maakt van Mjin kind heeft dyscalculie het ideale werkinstrument voor ouders, leerkrachten en andere begeleiders.

Kinderen

Dyslexie

De Dyslexie Survivalgids legt aan kinderen uit wat dyslexie is en hoe je ermee kunt omgaan. In het boekje vind je: wat dyslexie betekent, welke gevoelens je hierbij kunt hebben, hoe je hulp kunt zoeken; hoe je ook op school het best kunt geholpen worden; welke bekende mensen ook dyslexie hebben; het verhaal van een lotgenootje en een mama; websites waar je informatie kunt vinden en leuke oefeningen kunt maken, quizzen en grappige mopjes ... en nog veel meer

Doelgroep: lagere school - 3de t.e.m. 6de leerjaar

Dyscalculie

Vind je sommige rekenoefeningen telkens opnieuw heel moeilijk om te maken? Gaat de juf of de meester te snel bij een rekentoets? Maak je niet graag een rekenoefening aan het bord? Denk je dat de andere kinderen om je zullen lachen als je moet rekenen? Vind je lezen en schrijven veel leuker en gemakkelijker dan rekenen? Werd bij jou ook dyscalculie vastgesteld en wil je graag weten wat dit woord wil zeggen en hoe je ermee kunt omgaan? Lees dan snel de dyscalculie survivalgids.

Doelgroep: lagere school - 4de t.e.m. 6de leerjaar

DCD

Heb jij het ook moeilijk om op de juiste wijze bewegingen uit te voeren die in een bepaalde volgorde moeten gebeuren? Heb jij moeite om sommige handelingen vlot uit te voeren? Gaat springen, snel lopen, iets vastnemen, fietsen, zwemmen moeilijker dan bij andere kinderen? Is het zwaar voor jou om bepaalde handelingen aan te leren? Heb jij DCD en wil je graag weten hoe je hiermee om kan gaan? Dan is dit boekje zeker iets voor jou.

Doelgroep: lagere school - 3de t.e.m. 6de leerjaar

Autisme

Voel je je vaak anders dan anderen? Maak je moeilijk vrienden of ben je vrienden vlug kwijt? Ben jij geïnteresseerd in dingen die andere kinderen maar saai vinden? Word je zenuwachtig als de dingen niet gaan zoals je had gedacht? Doe je vaak dingen op precies dezelfde manier? Kunnen kleine details je helemaal opwinden? Raak je soms helemal in de war van wat mensen zeggen? Heb jij het moeilijk als andere mensen herrie maken? Misschien werd bij jou wel autisme vastgesteld, maar ... hoe moet je daarmee omgaan? Kun je wel gelukkig zijn op school? Hoe ga je om met vrienden? Hoe kun je rustig blijven als je de bus neemt? Of tijdens vervelende lessen? Als deze vragen wel eens in je opkomen, is dit boek vast iets voor jou.

In de autisme survivalgids ontdek je

  • hoe je kunt overleven in de klas, op feestjes, op vakantie, op het schoolplein, als je ziek bent, als je niet krijgt wat je wilt wat je kunt doen als iemand boos is
  • hoe je kunt omgaan met huiswerk
  • wat je kunt doen als het allemaal te veel wordt
  • een heleboel leuke grapjes
  • interessante weetjes
  • ... en nog veel meer

Doelgroep: iedereen

AD(H)D

De AD(H)D survivalgids legt aan kinderen uit wat ADHD of ADD is en geeft praktische strategieën om goed voor jezelf te zorgen, je gedrag te wijzigen, graag naar school te gaan en plezier te maken. Ook wordt er ingegaan op de eventuele behandeling (indien dit nodig is) door dokters, consultanten en het nemen van geneesmiddelen. Bevat uit het leven gegrepen voorbeelden, quizzen en een boodschap voor de ouders.

Deze boekjes zijn gericht naar de kinderen zelf. In deze reeks worden volwassen onderwerpen speciaal en bevattelijk aan kinderen voorgesteld.

Het zijn onderwerpen die kinderen aanbelangen, waarmee ze geconfronteerd worden en waar ze niet altijd raad mee weten. Op een luchtige toon worden de thema's helder in beeld gebracht. Kinderen gaan beseffen dat voor ieder probleem wel een haalbare oplossing te vinden is. Maar ook leerkrachten en ouders kunnen heel wat opsteken uit deze boekjes.

Doelgroep: iedereen

Afspraak maken

Leermoeilijkheden en leerstoornissen

Dyslexie

Je kind heeft moeilijkheden met het omzetten van letters naar klanken. Je merkt dat je kind eerder spellend of radend zal lezen.

Dysorthografie

Je kind heeft moeilijkheden met het omzetten van klanken naar letters. Kortweg, het omzetten van de gesproken taal naar de geschreven taal. Je kind blijft ondanks bijkomende ondersteuning van de leerkrachten hardnekkige spellingfouten maken.

In de therapie wordt expliciet geoefend op het instuderen van de spellingsregels via eenvoudige spellingregels. Het is vanzelfsprekend dat wij ook onze rezgeltjes bespreken met de juf/meester. Bovendien krijgt je kind ook spellingkaartjes mee om deze in de klas te gebruiken.

Dyscalculie

Als je kind rekenproblemen heeft, onderzoeken wij hoe vlot hij/zij de basisvaardigheden bij het rekenen, rekenfeiten en procedurele rekentaken onder de knie heeft.

Onder de rekenbasisvaardigheden begrijpen wij de vaardigheden die in het eerste leerjaar worden aangeleerd, denk maar aan 5+3 en rekentaal zoals meer/minder.

De rekenfeiten omvatten de maal- en deeltafels, terwijl het bij procedurele rekentaken eerder gaat om de structuur van de optellingen, het cijferen en de staartdelingen. Via onderzoek kunnen wij vaststellen waarmee je kind het moeilijk heeft.

Spraakstoornissen

Articulatiestoornissen

Spraakklanken worden in dat geval niet of verkeerd uitgesproken. De bekendste articulatiestoornissen zijn het lispelen en het niet kunnen uitsrpeken van de [r].

Als je kind in zijn spraakontwikkeling duidelijk achter is bij het gemiddelde van zijn leeftijdgenoten, spreken we van een vertraagde spraakontwikkeling.

Afwijkend mondgedrag

Er bestaat een duidelijk verband tussen mondgewoonten en articulatie. Afwijkend mondgedrag - zoals mondademen, duimzuigen en foutief slikken - leidt vaak tot een spraakstoornis.

Er is ook een verband tussen gebitsafwijkingen en afwijkende mondgewoonten. Het komt wel vaker voor dat de logopedist afwijkende mondgewoonten en articulatie samen behandelt. De orthodontist behandelt dan de gebitsafwijking.

Taalstoornissen

De taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon. Bij sommige kinderen verloopt die trager of afwijkend. Logopedisten spreken dan over een primaire taalontwikkelingsstoornis.

De stoornis uit zich zowel in foutieve verbuigingen, vervoegingen en zinsbouw als in de woordenschat en het taalgebruik.

Als de taal zich niet normaal ontwikkelt als gevolg van een verstandelijke handicap, een gehoorstoornis of een psychische stoornis, dan spreken we van een secundaire taalontwikkelingsstoornis.

Stemproblemen

Stemstoornissen kunnen zowel een organische als een functionele oorzaak hebben.

Stembandverlamming en strottenhoofdkanker zijn voorbeelden van organische oorzaken.

De functionele oorzaken zijn verkeerd stemgebruik of stemmisbruik (bijvoorbeeld veelvuldig roepen), maar ze kunnen ook een onderliggende oorzaak hebben zoals sociaal-emotionele problemen.

De functionele stemstoornissen kunnen bovendien ook aanleiding geven tot een organische afwijking, zoals bijvoorbeeld stembandknobbels.

In dat geval word je eerst onderzocht door een neus-keel-oorarts. Hij/zij zal een laryngoscopie of stroboscopie uitvoeren. Vervolgens kan hij je doorverwijzen naar ons. Wij voeren dan een logopedisch stemonderzoek uit. Daarbij beoordelen we je ademhaling en stem tijdens de spontane spraak en door middel van enkele stemproeven. Vervolgens wordt een fonetogram afgenomen via een computerprogramma om de mogelijkheden van je stem te bekijken. Daarvoor verwijzen we je door naar de Stemkliniek in Gent.

Typlessen voor kinderen

We leren je de basisvaardigheden aan om vlot en blind te typen in 10 lessen. Dat kan individueel of in kleine groepjes van maximaal 3 personen. Thuis oefenen kan via de online cursus www.typ10.be.

Tips
  • Taaltips
  • Leestips
  • Spellingtips
  • Rekentips
  • Tips voor stemgebruik

Taaltips

  • Praat op ooghoogte van je kind.
  • Gebruik ook woorden die je kind niet kent, maar zorg ervoor dat je kind de nieuwe woorden begrijpt.
  • Gebruik geen te lange zinnen en maak de zinnen van je kind net iets langer.
  • Laat je kind niet steeds dingen benoemen, maar laat je kind kiezen tussen twee dingen of laat het een zin afmaken. Bv. auto: Is dit een auto of een vrachtwagen?
  • Speel samen en volg je kind in zijn/haar spel.
  • Lees, zing, kijk samen naar de televisie.
  • Benoem de dingen waar je kind mee speelt of naar kijkt.
  • Verwoord jouw en je kind zijn/haar handelingen.
  • Stel niet alleen ja/neen vragen.
  • Gebruik niet altijd verkleinwoorden.
  • Geef je kind tijd om te antwoorden en dwing het niet om te praten.
  • Praat niet tegen een kleuter alsof je er zelf nog één bent.
  • Benoem de dingen zoals ze zijn, gebruik het woord auto en niet tuut tuut.
  • Speel een verhaal na met poppen of concreet materiaal.

Leestips

  • Laat je kind zelf een boek kiezen.
  • Kies geen te dik boek, het kunnen uitlezen van een boek zorgt voor succeservaring.
  • Kijk samen eerst naar de titel en tekeningen en praat daarover (waar denk je dat het over gaat, ...).
  • Lees samen met je kind (beurt om beurt een stuk tekst).
  • Zeg de moeilijk te lezen woorden niet voor, maar help je kind deze woorden te analyseren door het woord in stukken te hakken (bv. st-oe-l) of door met je vinger de woorddelen aan te duiden (bv. to/ve/naar).
  • Laat je kind navertellen wat het gezien heeft.
  • Vraag af en toe naar de betekenis van het woord.
  • Vraag naar het verdere verloop (bv. Wat denk je dat er zal gebeuren?).
  • Wees creatief met het lezen van woorden (bv. speel memory met woordkaarten, ...).
  • Motiveer je kind (bv. Je hebt dat goed gelezen! Dat is een moeilijk woord, we gaan samen lezen, ...).

Spellingtips

  • Laat je kind de structuur van woorden ontdekken (bv. Dit zijn allemaal woorden met /cht/).
  • Leer je kind een woord te analyseren (bv. wat is er moeilijk aan het woord bakker?).
  • Laat je kind de schrijfwijze van woorden verwerken op verschillende manieren (bv. typen, leggen met scrabbleblokken, ...).
  • Laat je kind in een tekst bepaalde regelwoorden zoeken (bv. alle woorden met de verdubbelingsregel of alle woorden met /cht/, ...).
  • Informeer naar het ei-verhaal en het au-verhaal dat op school wordt gebruikt om deze woorden te onthouden. Er bestaan hierover ook liedjes.

Rekentips

  • Zorg voor succeservaringen.
  • Probeer dezelfde rekentechniek te gebruiken als in de klas.
  • Wees creatief met rekenen (bv. hoofdrekenen met dobbelstenen, recept volgen, ...).
  • Beperk je niet tot de werkblaadjes (bv. computerspelletjes ivm rekenen).
  • Werk met concreet materiaal (blokken, voorwerpen, ...), ga nadien over tot een schematische voorstelling en ga pas in laatste instantie over tot abstract niveau (3+5=).
  • Probeer zoveel mogelijk rekenen te betrekken in de dagelijkse bezigheden, laat je kind zelf 1 liter melk in een maatbeker gieten, tel het aantal eitjes in de koelkast, laat je kind aan de kassa eens zelf betalen, ...
  • Gebruik zoveel mogelijk rekentaal bij spelletjes (ik heb 1 punt meer dan jou, ...).
  • Voor kinderen die problemen hebben met het studeren van de tafels zijn er andere leuke alternatieven zoals de tafels leren via een lied.
  • Kleef geheugensteuntjes op de koelkast, in de speelkamer van het kind, ... (bv. 7x8=56).

Tips voor stemgebruik

  • Matig het gebruik van alcohol en cafeïne.
  • Vermijd roken.
  • Vermijd een stoffige omgeving of een omgeving met airconditioning.
  • Beperk gesprekken in een luidruchtige omgeving.
  • Probeer niet te fluisteren.
  • Vermijd roepen.
  • Probeer bij een kriebel een slok te drinken ipv te hoesten/kuchen.
  • Drink voldoende water.
  • Bevochtig je stemplooien door te dampen (gebruik geen additiva).
  • Onstpan je stem door te zoeken/neuriën (mmmm).
  • Las spreekpauzes in indien je een spreekberoep hebt.
  • Geeuw of zucht indien je spanning voelt in je keel.
  • Adem door de neus.
  • Gebruik buikademhaling.
  • Probeer gevarieerd te eten en vermijd voedsel dat maagzuur stimuleert (bv. chocolade, te pikant voedsel, gefrituurd voedsel, ...).
  • Verbeter het kind niet steeds.
  • Leg nadruk op de klank die je kind niet kan (sssssoep), verleng de klank zodat je kind genoeg tijd heeft om naar de klank te luisteren en naar jouw mondbeeld kan kijken.
  • Stimuleer de mondmotoriek van je kind (bv. tongklakken, lippen tuiten, ...) en doe dit telkens voor een spiegel.
  • Speel tongspelletjes voor de spiegel: ik kan mijn tong breed en smal maken, kan jij dat ook?
  • Laat je kind gerust eens zijn/haar mond schoon likken ipv een slabbetje te gebruiken.
  • Probeer verschillende bekers uit.
  • Probeer zo snel mogelijk het duimzuigen en het gebruik van een speen/zuigfles af te leren.
Betaling van de consultatie

De betaling gebeurt via overschrijving. Op het einde van de maand ontvangt u een gedetailleerde factuur. Het logopedisch honorarium en het terugbetalingstarief zijn wettelijk vastgelegd.

De adviserende geneesheer van de mutualiteit beoordeelt het dossier. Afhankelijk van de ernst van de stoornis wordt er een terugbetaling toegekend.

Is de problematiek voldoende ernstig volgens de criteria in de logopedische nomenclatuur, zal de terugbetaling 75% van het honorairum bedragen.

Ook bij een minder ernstig logopedisch probleem, wordt er een terugbetaling toegekend. Deze is voorzien in het kader van de aanvullende verzekering van de mutualiteit.

Tijdens het intakegesprek geven wij u hierover uitgebreid advies.

Terugbetaling

Logopedie wordt door alle ziekenfondsen (gedeeltelijk) terugbetaald. Meer info vind je op de site van je mutualiteit. Je ontvangt hiervoor een kwijtschrift van je logopediste.

Literatuur
  • Volwassenen
  • Kinderen

Volwassenen

Mijn kind heeft autisme

Het boek Mijn kind heeft autisme van Peter Vemeulen en Steven Degrieck bevat heel wat informatie over autisme en hoe 'het' werkt, maar vooral veel praktische tips.

Een zorg voor school en thuis: Zit nu eens even stil!

ADHD wordt in dit boek van verschillende kanten belicht aan de hand van vragen als: wat is het, wat zijn oorzaken en hoe begeleid je ADHD-leerlingen.

Het boek bevat verder tips voor ouders van ADHD-kinderen. Samen werkingsmogelijkheden tussen ouders en leerkrachten ten aanzien van ADHD staan uitgebreid beschreven.

Mijn kind heeft DCD

Mijn kind heeft DCD van Griet Dewitte en Paul Calmeyn is een gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.

DCD (Developmental Coordination Disorder), ook bekend onder de naam dyspraxie, is een leerstoornis die naar schatting zo'n 5 procent van alle kinderen parten speelt.

Mijn kind heeft DCD geeft een duidelijk overzicht van wat de stoornis precies inhoudt en hoe je er als ouder en opvoeder mee om kunt gaan.

Psycho-educatie bij dyslexie

Auteur(s): Nadja Brocatus, Kathleen Vermeersch

Het doel van de psycho-educatie is de motivatie, de inzet en de actieve medewerking van het kind te verhogen, wat leidt tot betere resultaten van de behandeling. Het kind moet een stevige basis verwerven om gedurende zijn hele leven adequaat met zijn dyslexie om te gaan.

Ik ben dyslectisch

Auteur: Daphne Jansen Adriaans

Over dyslexie is veel geschreven, maar altijd door 'derden'. In Ik ben dyslectisch komen degenen die er het meest mee te maken hebben aan het woord: de dyslectische kinderen zelf.

In Ik ben dyslectisch laat de auteur in acht uitgebreide portretten zien hoe kinderen zelf hun dyslexie ervaren. Naast de portretten bevat het boek een hoofdstuk waarin praktische zaken aan de orde komen, zoals de plaatsen war mensen hulp kunnen vinden en websites waar kinderen met dyslexie kunnen oefenen. Ook geven de jongeren waardevolle tips voor hun omgeving en andere dyslectici.

Mijn kind heeft dyscalculie - ik reken fout gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners

Auteur: Martine Ceyssens

Goed rekenen. Sommige kinderen lijken het nooit te zullen leren. Zij hebben moeite met het lezen van getallen en begrijpen de rekentaal niet. De gewone leermethodes (zoals het 'opdreunen' van de tafels) helpen deze kinderen niet echt vooruit.

Mijn kind heeft dyscalculie, eerder verschenen onder de titel Ik reken fout, helpt ouders en leerkrachten om kinderen met rekenproblemen op een heel praktische manier te begeleiden. Martine Ceyssens ontwikkelde rijmpjes en tekeningen die kinderen kunnen helpen bij het splitsen van getallen of het aanleren van maaltafels, en originele hulpmiddelen voor het lezen van de klok, het delen en het vermenigvuldigen.

Dat alles maakt van Mjin kind heeft dyscalculie het ideale werkinstrument voor ouders, leerkrachten en andere begeleiders.

Kinderen

Dyslexie

De Dyslexie Survivalgids legt aan kinderen uit wat dyslexie is en hoe je ermee kunt omgaan. In het boekje vind je: wat dyslexie betekent, welke gevoelens je hierbij kunt hebben, hoe je hulp kunt zoeken; hoe je ook op school het best kunt geholpen worden; welke bekende mensen ook dyslexie hebben; het verhaal van een lotgenootje en een mama; websites waar je informatie kunt vinden en leuke oefeningen kunt maken, quizzen en grappige mopjes ... en nog veel meer

Doelgroep: lagere school - 3de t.e.m. 6de leerjaar

Dyscalculie

Vind je sommige rekenoefeningen telkens opnieuw heel moeilijk om te maken? Gaat de juf of de meester te snel bij een rekentoets? Maak je niet graag een rekenoefening aan het bord? Denk je dat de andere kinderen om je zullen lachen als je moet rekenen? Vind je lezen en schrijven veel leuker en gemakkelijker dan rekenen? Werd bij jou ook dyscalculie vastgesteld en wil je graag weten wat dit woord wil zeggen en hoe je ermee kunt omgaan? Lees dan snel de dyscalculie survivalgids.

Doelgroep: lagere school - 4de t.e.m. 6de leerjaar

DCD

Heb jij het ook moeilijk om op de juiste wijze bewegingen uit te voeren die in een bepaalde volgorde moeten gebeuren? Heb jij moeite om sommige handelingen vlot uit te voeren? Gaat springen, snel lopen, iets vastnemen, fietsen, zwemmen moeilijker dan bij andere kinderen? Is het zwaar voor jou om bepaalde handelingen aan te leren? Heb jij DCD en wil je graag weten hoe je hiermee om kan gaan? Dan is dit boekje zeker iets voor jou.

Doelgroep: lagere school - 3de t.e.m. 6de leerjaar

Autisme

Voel je je vaak anders dan anderen? Maak je moeilijk vrienden of ben je vrienden vlug kwijt? Ben jij geïnteresseerd in dingen die andere kinderen maar saai vinden? Word je zenuwachtig als de dingen niet gaan zoals je had gedacht? Doe je vaak dingen op precies dezelfde manier? Kunnen kleine details je helemaal opwinden? Raak je soms helemal in de war van wat mensen zeggen? Heb jij het moeilijk als andere mensen herrie maken? Misschien werd bij jou wel autisme vastgesteld, maar ... hoe moet je daarmee omgaan? Kun je wel gelukkig zijn op school? Hoe ga je om met vrienden? Hoe kun je rustig blijven als je de bus neemt? Of tijdens vervelende lessen? Als deze vragen wel eens in je opkomen, is dit boek vast iets voor jou.

In de autisme survivalgids ontdek je

  • hoe je kunt overleven in de klas, op feestjes, op vakantie, op het schoolplein, als je ziek bent, als je niet krijgt wat je wilt wat je kunt doen als iemand boos is
  • hoe je kunt omgaan met huiswerk
  • wat je kunt doen als het allemaal te veel wordt
  • een heleboel leuke grapjes
  • interessante weetjes
  • ... en nog veel meer

Doelgroep: iedereen

AD(H)D

De AD(H)D survivalgids legt aan kinderen uit wat ADHD of ADD is en geeft praktische strategieën om goed voor jezelf te zorgen, je gedrag te wijzigen, graag naar school te gaan en plezier te maken. Ook wordt er ingegaan op de eventuele behandeling (indien dit nodig is) door dokters, consultanten en het nemen van geneesmiddelen. Bevat uit het leven gegrepen voorbeelden, quizzen en een boodschap voor de ouders.

Deze boekjes zijn gericht naar de kinderen zelf. In deze reeks worden volwassen onderwerpen speciaal en bevattelijk aan kinderen voorgesteld.

Het zijn onderwerpen die kinderen aanbelangen, waarmee ze geconfronteerd worden en waar ze niet altijd raad mee weten. Op een luchtige toon worden de thema's helder in beeld gebracht. Kinderen gaan beseffen dat voor ieder probleem wel een haalbare oplossing te vinden is. Maar ook leerkrachten en ouders kunnen heel wat opsteken uit deze boekjes.

Doelgroep: iedereen

Groepspraktijk C-Medic

Erembodegem-Dorp 105
9320 Erembodegem